W tym stuleciu kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego stały się jednymi z najpoważniejszych problemów z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze dziesięć lat temu zakupy przez internet były rzadkością, bankowość internetowa była w powijakach i nie słyszało się na co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów znanych marek. Wraz ze wzrostem świadomości, że informacje przekazywane za pośrednictwem internetu powinny być zabezpieczane, rozpowszechniło się używanie na stronach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już standard.
Z jakiego powodu certyfikaty SSL są współcześnie niezbędne?
Aktualnie większość świadomych użytkowników internetu zanim założy konto w sklepie internetowym, wpisze dane do formularza czy dokona zakupu karta kredytową, najpierw sprawdza czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się charakterystyczna zielona kłódka. Jeśli zatem na stronie sklepu, szkoły, kliniki, banku, stowarzyszenia czy nawet zwykłego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek informacje, powinna mieć ona założony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i prześle za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL redukują znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez nieuprawnione podmioty oraz zapobiegają przekierowanie na inne, niepożądane i groźne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, potęguje zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? To zależy od tego ile domen i subdomen chcemy chronić. Certyfikat SSL Wildcard chroni jeden adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL pozwala zabezpieczyć do 100 domen i subdomen. Popularny certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza jedną domenę, zda egzamin w przypadku prostych stron internetowych czy prywatnych blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest najodpowiedniejszy dla organizacji pozarządowych, stron korporacyjnych i branży e-commerce.
Użycie certyfikatu SSL może podnieść pozycję witryny
W ostatnich latach znaczenie certyfikatów SSL wzrosło też z innej przyczyny. Przeglądarka Chrome, która jest w tym momencie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać strony bez wdrożonego certyfikatu SSL za potencjalnie niebezpieczne dla użytkowników (w pasku adresu przeglądarki widnieje informacja “Niezabezpieczona”). Od tego też czasu zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych na stronie stało się jednym z bardzo istotnych czynników rankingowych, który jest brany pod uwagę przez algorytm Google podczas obliczania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeżeli zależy nam na podwyższeniu szans na zdobycie dobrych pozycji przez naszą witrynę, bez znaczenia czy to witryna firmowa czy prywatna, założenie certyfikatu SSL wydaje się wymagane.